zaterdag 19 januari 2013

Station Blumendorf

Station Blumendorf

Met de bouw van de spoorweg werd gestart in 1864. In 1866 wordt Blumendorf aangesloten op dit  spoorwegnet; Berlin – Görlitz - Hirschberg – Breslau. Het station was bij Niederdorf. Later werd het spoor geelektrificeerd. De post voor Blumendorf kwam tot 1938 met de trein.
    
Veel mensen uit het dorp werkten bij de spoorwegen. Alfred Buhn werkte in Hirschberg bij het spoor. Willi Hain bediende de spoorbomen bij de overgang Nonnenwald - Rabishau in toerbeurt met Paul Dumbrowski uit Kunzendorf. Men zei dat Willie de tijd doodde met breien. De bekendste spoorwegman was Richard Scholz bij de overgang Steinhauser - Neu Kemnitz. Scholz, die het liefst in zijn spoorweguniform rondliep, was oorlogsinvalide (WO I) en had maar één arm. Daarmee moest hij de spoorbomen bedienen, de wissels olien en verzetten, zelfs bij zeer strenge vorst. Zijn collega verdiende bij, door in het baanwachtershuisje mensen de haren te knippen. Bruno Nerger zat vaak in het station Blumendorf, om de tijd te doden maakte hij houten slippers, die hij dan later weer doorverkocht. Stationschef in Blumendorf was ene Mohaupt uit Querbach die zijn dienst deelde met ene Schwanitz.

 In juni 1945 werd de bovenleiding en het tweede spoor door Witrussische dwangarbeiders afgebroken.  Deze  40 –50 jarige Witrussen, deels voorzien van bont geborduurde mutsen waren als vrijwilligers gekomen, maar werden door veranderde politieke verhoudingen ineens dwangarbeiders. Zij kregen zeer weinig te eten en gingen vaak van huis tot huis en bedelden om voedsel. Als tegenprestatie voor spijs en drank zongen ze de melancholieke Russische liederen ook Burłaki genaamd.

Ondanks protesten van de inwoners, heeft de Poolse spoorwegen het stationnetje in 2007 omgestoten, omdat het op instorten zou staan.... Het puin ligt er nog tot op de dag van vandaag.

Stacja Kwieciszowice/Blumendorf

Budowy kolei rozpoczął się w 1864 roku.
W 1866 roku, Kwieciszowice był podłączony do trasa Berlin-Zgorzelec-Jelenia Góra-Wrocław. Stacja została w tak nazywane Niederdorf (Dolnym Kwieciszowice). Później kolej został zelektryfikowany. Poczta dla Kwieciszowice przynoszone było aż do 1938 roku przez pociąg.
 
Wiele ludżi z
wsi pracowali jako kolejarz. Alfred Buhn w Jelenia Góra. Willi Hain obsługiwał bramy na przejście Nonnenwald - Rębiszów, w rotacji z Paul Dumbrowski z Proszowa. Powiedzieli że Willi zawsze robił na drutach z nudów. Najsłynniejszym był Richard Scholz. On był operatorem szlaban i przełączników weksle na przejście Kolonii Kwieciszowice - Nowa Kamienice. Scholz, który preferował chodzić cały dzień w jego mundurze kolejowym, był niepełnosprawnych. W pierwsze wojny światowej stracił jedną reką. W ten jedyna ręka miał otworzyć i zamknąć szlabany, i olejować i przeciwstawić weksle, nawet w bardzo ciężkie mrozy. Jego kolega zarabiał dodatkowe pieniądze, on pracował w wartowni jako fryzjer.Bruno Nerger często siedział w stacja Kwiecziszowice, żeby szybko minął czas robił drewniane klapki, które późni sprzedawał. Zawiadowca był Mohaupt z Przecznica razem z jednym Schwanitz

 W czerwcu 1945 r., napowietrznych i drugiego kolej był rozbierane przez Białorusi robotników przymusowych. Tej 40 -50 letni Białorusi, niektóre w kolorowy wyszywane kapelusze futrami jako wolontariusze przyszli razem z Ruskich, ale nagle zmienił warunki polityczne i Białorusi zostali jako robotników przymusowych. Dostali niewiele do jedzenia i często chodzili w Rębiszów od domu do domu i poprosił o jedzenie. W zamian za jedzenie i picie, oni śpiewali melancholijne pieśni rosyjskie zwane Burłaki.

Mimo protestów mieszkańców, Polski Koleje Państwowe w 2007 r. zniszczyli budynek, ponieważ byłoby to zagrożenie dla ludzi.... Gruz nadal leży do dziś.

Geen opmerkingen: