zondag 1 maart 2015

Magdalena 47 z Kwieciszowice

Zittau, 28 lipca 1425

Długo nie pisałem w tym zeszyt, który był pierwotnie dziennik podróży dla mój tata, kiedy wysłał mnie na mój pierwszy podróż służbowy do Jelenia Góra, aby dowiedzieć się na prowadzenie handlu ołów. Opisując nieoczekiwanych wydarzeń i moje doświadczenia, to jest dużo więcej niż wiadomości mój życie z własnymi uczuciami. Uważam, że moje uczucia i myśli, który pisze na papier z całej prawdy, dla mnie bardzo ważne, tak samo ważne jak nasze sprawach handlowych, w których teraz robię z moim ojcem. Kiedy czytam teraz to, co napisałem w Jelenia Góra o moich dni z Anią, wiem, że to pokazuje całą prawdę o moich uczuciach w tej chwili. Dzisiaj, w mojej nowej i bardzo głębokiej miłości do Magdaleny, moja pamięć może po prostu odzwierciedlać mi nieco troszeczku inny obraz. Nie,  ja byłem bardzo zakochany w Ani i byłem pewien, się z nią ożenić, co ona prawdopodobnie też chciała. Ale jestem teraz stała związany  z Magdalena i będzie żenić ją. Przedziw Ania czuję się winny. I w związku z tym będę jechać  do niej z pierwszym wóz do Jelenia Gora, i poprosić ją o przebaczenie. Nie chcę po prostu napisać, chcę to powiedzieć sama. Ona będzie z jej zaufania do mnie, i jej otwartość nie oczekiwać ode mnie inny sposób.


Zittau, 28 juli 1425 
 
Ik heb lang niets in dit schrift geschreven, dat aanvankelijk een reisverslag voor mijn vader moest worden, toen hij mij voor mijn eerste handelsreis naar Hirschberg stuurde, om me te laten informeren over de loodhandel. Door het beschrijven van de onverwachte gebeurtenissen en mijn belevenissen is het dan veel meer een levensbericht met daarin mijn eigen gevoelens geworden. Ik merk, dat mijn gevoelens en gedachtes die ik het papier met alle waarheid toevertrouw, voor mij heel belangrijk zijn, net zo belangrijk als onze handelszaken, die ik nu samen met mijn vader bedrijf. Als ik nu lees, wat ik in Hirschberg over mijn dagen met Ania geschreven heb, dan weet ik, dat het de hele waarheid van mijn gevoelens op dat moment weergeeft. Vandaag, in mijn nieuwe en zeer diepe liefde voor Magdalena, kon mijn herinnering me eenvoudig een iets anders beeld weerspiegelen. Nee, ik was toen zeer verliefd op Ania en was er zeker van, om met haar te trouwen, wat zij waarschijnlijk ook wilde. Maar ik ben nu vast met Magdalena verbonden en zal met haar trouwen. Tegenover Ania voel ik me schuldig. Ik zal daarom met onze eerste loodwagen naar Hirschberg, naar haar rijden, en haar om vergiffenis vragen. Ik wil het niet simpelweg schrijven, ik wil het haar zelf zeggen. Zij zal het met haar vertrouwen in mij, en haar openheid ook niet anders van mij verwachten.

Geen opmerkingen: