zondag 31 juli 2016

Konstantin Wegerer 40




Herb Hans Ulrich von Schaffgotsch Semperfei


Powiedziałem, co się stało w mojej podróży, ale często byłem przerywane przez Pani Eleonora lub Pana Johann Georg, kiedy chcieli więcej szczegółów. Kiedy powiedziałem o burzę, na który straciłem mój konia, spojrzałem na Pani Eleanora i powiedziałem jej, że chyba mam wrócić do Raspenava i oddać pożyczonym koniu w ciągu kilku dni, i kupie nowego konia z moich zarobków. Ale ona śmiała się, i powiedziała mnie:

"To prawda. Na zwyczaj tak robimy robimy z naszymi sługi jeźdźca. Są one odpowiedzialne za ich zwierząt oraz do zapłaty odszkodowania z ich wynagrodzenia. Inaczej, myślę, że wszyscy oni nie dbają o konie. W tym przypadku jednak musimy pamiętać, że dobry Pan Bóg spowodował szkody z jego piorun. Nim jednak musimy być wdzięczni za wszystko, co robi dla nas dobre, czy złe. I jak my możemy to odróżnić to? Nieprawda Johan? Więc twój koń ide na kosztem naszych wydatków ślubnych, a to z pewnością nie będzie największym wydatek. Ja będę  to jutro rano potwierdzać u wódz zamku. Zapytaj go, kiedy najlepiej pasuje aby jechać jeszcze raz do Raspenava żeby oddać konia. W przyszłym tygodniu, masz jechać do naszej rodziny w kierunku północy, a rano jazdy, inaczej słyszą po raz pierwszy o naszym małżeństwie przez inny drogach.. Teraz proszę opowiadaj dalej".

Po skończyłem moją historię, podziękowali Pani Eleanor i Pan Johann Georg mnie dla szczególnym zaangażowaniem. Pochwalili mnie, bo reprezentowałem rodzinę Schaffgotschów tak, jak oni chcieli.


Ik vertelde wat ik op mijn rit meegemaakt had, werd echter vaak door Vrouwe Eleonora of Heer Johann Georg onderbroken, als ze meer details wilden hebben. Toen ik van het onweer vertelde, waarbij ook mijn paard verloor, keek ik vrouwe Eleonora aan en zei haar, dat ik het in Raspenau geleende paard in een paar dagen wel zou moeten terug brengen, en dat ik van mijn loon een nieuw paard zou kopen. Ze lachte me echter toe en zei:


Dat is waar. Zo doen we het gewoonlijk met onze ruitersknechten. Zij zijn voor hun dieren verantwoordelijk en moeten schade van hun loon betalen. Anders, denk ik, zouden ze de paarden helemaal afjakkeren. In dit geval moeten we er echter aan denken dat de lieve Heer God met zijn bliksemflits de schade heeft aangericht. Hem moeten we echter dankbaar zijn voor alles wat hij ons aandoet, goed of slecht. En hoe kunnen wij dit onderscheiden? Nietwaar Johan? Dus jouw paard komt op rekening van onze bruiloftskosten, en dat zal zeker niet de grootste post zijn. Ik zal dit morgenvroeg bij de burchthoofdman bevestigen. Vraag hem wanneer het, het beste uitkomt, dat je nog eens naar Raspenau rijd om het paard terug te brengen. Volgende week moet je naar onze familie richting middernacht en ochtend rijden, anders horen zij voor het eerst van ons huwelijk via andere wegen. Nu vertel alstublieft verder.’


Nadat ik mijn verhaal klaar was, bedankten Vrouwe Eleonora en Heer Johann Georg me voor mijn bijzondere inzet. Ze loofden me omdat ik de familie Schaffgotsch zo had vertegenwoordigd als dat zij dat wensten.

Geen opmerkingen: