zondag 28 februari 2016

Konstantin Wegerer 18

Król Matthias Corvinus

Powtórzyłem z dziadkiem bardzo często ta bitwa ponownie, z moją małą czystą chusteczkę który za każdym razem używałem inaczej, z pytanie jak Ulrich von Schaffgotsch, mógł  pokonać duża siła wroga. Moja czysta chusteczka zawsze wydawał mi się tak małe i słabe w porównaniu do dziadków długi pończochy. Zawsze się zastanawiałem, jak Ulrich von Schaffgotsch to naprawdę robił. Ale dziadek nie mógł mi pomóc w tej kwestii. Później zastanawiałem się, dlaczego dziadek mnie to bitwa zawsze tak szczegółowo wyjaśnił. Może chciał mi pokazać, że chciwość, mały lub wielki, nie może prowadzić do sukcesu. A może również chciał powiedz mi, że nie jest liczba osób, które decydują o sukcesie, ale przykład dowódca.

Później zrozumiałem także, jak wiele mądrzejszy były działanie króla Macieja, który ostatecznie na Śląsku iw Bohemy prowadzi do niektórych stosunków prawnych, w porównaniu do swojego poprzednika, religijnie uparty cesarz Zygmunt, których działanie prowokowało wojnach husyckich.


Gdy dorastałem, nie chciałem już na wieczorne opowieści grozy, siedzieć na kolano dziadku, więc dał mi małą ławki i postawił przed dziadków fotelu. Pewnego wieczoru, akurat po opowiedzenie jeszcze jeden z moich ulubionych opowieści, on zasnął i nie obudziło. Poszedłem do nowego Pana wieży i zgłaszałem śmierć dziadka. On był jednak tak zajęty przygotowanie jakiś podróży, ale wiadomość nie dotarło do niego. Kiedy powiedziałem mu, że chcę, aby pochować dziadka obok grobie mojego ojca, on tylko pokiwał głową. Nie interesowało mu że jeden od jego ludzi umarł. Więc ja właśnie wykopałem grób dla dziadka i również robiłem mu trumny. Przyjaciel pomógł mi, dziadek położyć w trumnę  i spuścić trumny do grobu. Ponieważ nie mogłem zebrać pieniądze, proboszcz  z wsi nie chciał błogosławić ciało dziadka. Dlatego sam powiedziałem modlitwę u swego grobu i wypełniłem grob. Teraz byłem zupełnie sam, bo moja matka w gospodarstwie rok temu była kopnięty przez konia i umarła z powodu obrażeń doznanych.



Ik heb met grootvader heel vaak deze slag nagespeeld, waarbij ik mijn kleine zuivere zakdoek telkens iets anders gebruikte, hoe Ulrich von Schaffgotsch waarschijnlijk de grote vijandelijke macht had kunnen verslaan. Mijn zuivere zakdoek kwam me telkens zo klein en zwak voor ten opzichte van grootvaders lange kous. Steeds vroeg ik me af, hoe Ulrich von Schaffgotsch dit werkelijk geflikt had. Ook grootvader kon me bij deze vraag niet verder helpen. Later vroeg ik me af, waarom grootvader mij deze slag steeds weer zo uitvoerig uit de doeken deed. Misschien wilde hij me laten zien, dat hebzucht, in het klein of in het groot niet tot succes mag leiden. Misschien wilde hij me echter ook zeggen, dat het niet het aantal meestrijdende mensen is, die het succes bepalen, maar het voorbeeld van de aanvoerder.

Later heb ik dan ook begrepen, hoe veel wijzer de handelingen van koning Mathias waren, die tenslotte in Silezië en Bohemen tot zekere rechtsverhoudingen leiden, in vergelijking met zijn voorganger, de religieus eigenwijze keizer Sigismund, door wiens handelingen de Hussietenoorlogen geprovoceerd werden.

Toen ik groter werd, wilde ik bij de avondlijke verhalen, niet meer op grootvaders schoot, daarom zette hij voor mij een klein bankje voor grootvaders leunstoel. Op een avond, toen hij net weer één van mijn lievelingsverhalen verteld had, viel hij in slaap en is niet meer wakker geworden. Ik ging naar de nieuwe Heer van de toren en meldde hem grootvaders dood. Hij was echter net met het voorbereiden van een reis bezig, en nam er geen notie van. Toen ik hem zei, dat ik grootvader langs het graf van mijn vader wilde begraven, knikte hij alleen maar met zijn hoofd. Het maakte hem helemaal niets uit dat één van zijn mensen stierf. Zo heb ik alleen een graf voor grootvader gegraven en heb ook voor hem een kist getimmerd. Een vriend heeft me geholpen, grootvader er in te leggen en dan de kist in het graf te laten zakken. Omdat ik geen geld bijeen kon brengen, wilde de pastoor uit het dorp het lichaam van grootvader niet zegenen. Daarom zei ik zelf een gebed aan zijn graf en gooide het daarna dicht. Nu was ik helemaal alleen, want mijn moeder was op de boerderij een jaar geleden door een paard getrapt en aan haar verwondingen overleden.

Geen opmerkingen: